Pagina's

donderdag 3 januari 2013

Prachtig winterweer

Het is 3 januari en ik ben heerlijk aan het werk in de tuin in de zon! Niet te geloven zeg zo zacht voor de tijd van het jaar, heerlijk!

De tuin is nog niet 'winterklaar' dus daar ben ik mee bezig: wat spitwerk, onkruid weghalen of onderspitten en het kasje schoon maken. Dat laatste gaat goed en lekker snel met een grote zachte borstel (zo één van een blik en veger) en een emmer water (koud of lauw).

De tuin ziet er zo kaal uit in de winter. Je kunt je nu bijna niet voorstellen dat het in de zomer zo vol en groen zal zijn.


Toch groeit er nog wel iets. Op de foto linksonder: kardoen (grote plant achteraan; familie van artisjok) is mooi gebleven, daarvoor staat wat groenlof en vooraan koriander die ook al sinds het einde de zomer groeit. Op de rechterfoto komt knoflook uit de grond. In oktober kun je teentjes knoflook in de grond doen en dan heb je de zomer erop bollen knoflook! Echt waar! Een regel die makkelijk te onthouden is, is 10-10-10: maand 10 planten, 10 cm diep, 10 cm uit elkaar. 


Toen ik anderhalf jaar geleden begon met moestuinieren heb ik veel leuke en praktische informatie gevonden op de blog van madame zsa zsa. Onder andere had ze het over vruchtwisseling in zes groenteperken: kool, blad, vrucht, wortel, aardappel, peul. Dat principe heb ik nu ook toegepast. Het is nu nog een kale boel op de foto links, maar in maart ga ik hier zes perkjes maken van ongeveer 1 x 4 meter per stuk.

In het kruidentuintje zijn de winterharde kruiden blijven staan: marjolein, salie, oregano, rozemarijn, citroentijm en gewone tijm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten