Pagina's

donderdag 24 oktober 2013

Witlof kweken: stappenplan

Nooit eerder heb ik witlof gekweekt, dus ik ging even te rade bij de overbuurman die al jaren met succes witlof kweekt. Hieronder zijn stappenplan:

1) Begin oktober de witlof uit de grond halen
2) Witlof op de grond verspreiden en 2 weken laten rusten: 

Witlof laten rusten

Na 2 weken:
3) Onderkant van de witlofwortels inkorten tot ca. 13 cm
4) Bovenkant (het loof) afknippen tot ca. 3 tot 4 cm :

Wortels boven en onder inkorten

5) De wortels in een diepe bak/bloempot/emmer met zand zetten, zo dat het stukje loof net onder het zand zit. De wortels mogen (bijna) tegen elkaar staan (bij mij niet het geval, omdat ik gewoon niet veel wortels heb... snik)


6) Zand goed vochtig maken:

7) Afdekken (er mag geen licht bij komen). Verder niets meer aan doen: 

8) Na circa 4 weken kun je de eerste stronkjes witlof oogsten. Doe dit door de witlof iets boven de wortel recht af te snijden. Je hebt dan kans dat er nog een keer witlof op groeit.

Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik witlof kweek. Zo leuk! Ik volg bovenstaande stappen en als het goed is staat er dan volgende maand witlof op het menu! Wordt vervolgd dus...

Hebben jullie ervaring met witlof kweken? Ben benieuwd! Ik hoor het graag...

4 opmerkingen:

  1. ow wat leuk! En wat heb jij daar een handige bak voor! ik wou dit jaar ook beginnen met witlof maar mijn zaadjes zijn helaas niet opgekomen, Dus volgend jaar een nieuwe poging!
    Succes met de witlof laat je het weten als je hebt geoogst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Denise, de bakken heb ik bij Ikea gekocht (99 cent per stuk) en op elkaar gezet met een stukje duct-tape. Ik zal laten weten hoe het afloopt. Hopelijk kun jij die info dan gebruiken als je volgend jaar witlof gaat zaaien! groetjes. En wat bak jij mooie taarten trouwens, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een van onze moestuiniers (Café Potager / Zelem) is er dit jaar in geslaagd. Het is blijkbaar niet zo moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier groeit het nu ook in een bak in de kelder. Mmmm!

    BeantwoordenVerwijderen