Pagina's

woensdag 27 november 2013

VolksTuinVakbeurs Groene Passie


Afgelopen weekend bezocht ik de VolksTuinVakbeurs 'Groene Passie' in Apeldoorn. Als je van moestuinieren houdt dan is het daar echt smullen tussen de kraampjes met zaden, pootgoed, handgemaakt gereedschap, (oude) fruitrassen, tuin- en kookboeken en tuinartikelen.

Naast de markt/beurs was er ook een mini-symposium over vergeten/onbekende groente en fruit. Er werden drie lezingen gehouden met als onderwerpen: vergeten groenten, eetbaar onkruid en bijzondere fruitsoorten. Ik heb wat aantekeningen gemaakt waarvan ik dacht "leuk om te onthouden". De komende week zal ik wat leuke tips en wetenswaardigheden uit de lezingen op m'n blog zetten. Wie weet kun je er, net als ik, iets van opsteken!

Tja, en dan de aankopen. Natuurlijk had ik me voorgenomen niet te veel te kopen, maar dat is niet helemaal gelukt:


Leuk kookboek over vergeten groenten. 
En verschillende zaden:
- Stoksnijboon 'Hunter' zonder draad! (proefde ik afgelopen seizoen van een buurman, lekker en vooral praktisch!)
- Spagettipompoen. Al vaker enthousiaste verhalen over gehoord, dus nu eens zelf proberen
- rode kropsla
- rucola frastagliata
- Stokrozen 'Majorette': eenjarig (!), dubbelbloemig en 90 cm hoog (= 3 x leuk)

Kixx-handschoenen, werken heel prettig. In de aanbieding voor 2,50. Normaal 6,50 dus kon ik niet laten liggen ;>)

Mini-kweekkasjes, erg handig als je maar een paar planten nodig hebt, zoals courgette en pompoen
Bij de Tuinen van Weldadigheid 3 soorten pootaardappelen gekocht:
- rode emma
- congo blauwe, paarse truffel
- sientje (gewoon vanwege de leuke naam).
Bewaaradvies: koel, donker en circa 7 graden
  
Mooie grote knoflookbol 'Vallelado' gekocht om te poten. Gekocht bij Carel Bouwma die biologisch poot- en plantgoed verkoopt

Grappige slakkenval, kreeg ik cadeau. Om de slakken te bestrijden in mijn tuin denk ik er wel 50 nodig te hebben. We zullen zien...

Besloten alleen nog rode bieten te planten, veel mooier in gerechten dan die een beetje roze worden tijdens het koken. En ik kreeg nog een zakje 'doorlevende spinazie'. Ben benieuwd!

Zijn jullie nog op de Groene Passie beurs geweest? En ook nog iets gekocht?


6 opmerkingen:

  1. Dit jaar niet, maar vorig jaar wel. En ook thuisgekomen met allerlei zaai- en pootgoed! Veel plezier ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat klinkt dat leuk allemaal ! ik had ook graag willen gaan , maar kon niet helaas :( maar ik lees gewoon lekker jou aankomende tips, dan ben ik er toch een beetje geweest:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie geen tijd had om naar Groene Passie te komen kan op 23 maart volgend jaar naar een vergelijkbare, iets kleinschaligere beurs in het Brabantse Oirschot. Ondergetekende organiseert er een (overdekte) markt voor natuurlijk moestuinieren en eerlijk voedsel onder de naam Groenmoesmarkt. Veel bekende gezichten uit Apeldoorn kan je hier weer zien. Kijk op www.groenmoes.nl
    Hans van Eekelen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, nog een markt voor natuurlijk moestuinieren. Dank voor de tip!

      Verwijderen
  4. Ja leuk al die nieuwe aankopen! Ik ga zeker naar de groenmoesmarkt, vorige keer ook geweest, dichtbij voor mij. Ik wil ook wat aardappels proberen dit jaar, als mijn tuin doorgaat tenminste....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen